Nabór do rady ds. konsultacji społecznych
Do 24 września 2021 r. trwa nabór kandydatów do Rady Społecznej ds. Konsultacji Społecznych, kadencja 2022-2023. Jeżeli jesteś zainteresowany udziałem w radzie, sprawdź, co należy zrobić, żeby zgłosić swoją kandydaturę.
Czym jest Rada Społeczna ds. Konsultacji Społecznych i jakie stoją przed nią zadania?
Rada Społeczna ds. Konsultacji Społecznych jest podmiotem opiniodawczo-konsultacyjnym Rady Miasta Torunia oraz Prezydenta Miasta Torunia w sprawach konsultacji społecznych. Jej zadaniem jest:
- aktualizacja opracowanego przez Radę Dobrych Praktyk Prowadzenia Konsultacji,
- przedstawianie Radzie Miasta Torunia rocznego sprawozdania z przeprowadzonych konsultacji społecznych wraz z wnioskami (w terminie do 31 marca każdego roku),
- opiniowanie wniosków o przeprowadzenie konsultacji społecznych składanych przez rady okręgu, grupy mieszkańców i organizacje pozarządowe.
Kto wchodzi w skład Rady Społecznej ds. Konsultacji Społecznych?
W skład Rady Społecznej ds. Konsultacji Społecznych wchodzi dwanaście osób:
- 3 radnych wskazanych przez Radę Miasta Torunia,
- 3 osoby spośród kandydatów zgłoszonych przez organizacje pozarządowe działające na terenie Torunia,
- 3 osoby spośród kandydatów zgłoszonych przez mieszkańców,
- 3 pracowników Urzędu Miasta Torunia.
Członkowie Rady pracują społecznie - bez wynagrodzenia.
Chcę wejść w skład Rady jako przedstawiciel lub przedstawicielka organizacji pozarządowej działającej na terenie Torunia. Jak mogę się zgłosić do Rady Społecznej ds. Konsultacji Społecznych?
Jeżeli chcesz wejść w skład Rady Społecznej ds. Konsultacji Społecznych jako przedstawiciel lub przedstawicielka organizacji pozarządowej działającej na terenie Torunia:
- Twoja kandydatura musi zostać zgłoszona przez zarząd lub prezesa jednej z organizacji pozarządowych działających na terenie Torunia (zgłoszenia dokonuje działający zgodnie z prawem organ organizacji pozarządowej).
- Do zgłoszenia dołącz opis Twojego doświadczenia w zakresie działań na rzecz rozwoju społeczeństwa obywatelskiego.
- Musisz także dołączyć rekomendacje wystawione przez przynajmniej trzy inne organizacje pozarządowe, z zachowaniem następujących warunków:
- rekomendacje udzielone są na piśmie przez działający zgodnie z prawem organ upoważniony do wystawienia rekomendacji (Zarząd/Prezes itp.);
- organizacja może udzielić rekomendacji tylko jednemu kandydatowi;
- organizacja zgłaszająca swojego kandydata nie może wystawić rekomendacji innej organizacji.
Chcę wejść w skład Rady jako mieszkaniec lub mieszkanka Torunia. Jak mogę się zgłosić do Rady Społecznej ds. Konsultacji Społecznych?
Jeżeli chcesz wejść w skład Rady Społecznej ds. Konsultacji Społecznych jako mieszkaniec lub mieszkanka Torunia:
- Musisz zgłosić swoją kandydaturę na piśmie.
- Razem ze zgłoszeniem napisz, dlaczego chcesz przystąpić do udziału w Radzie Społecznej ds. Konsultacji Społecznych. Jeżeli masz doświadczenie w działalności społecznej, warto także opisać je w swoim zgłoszeniu.
- Musisz także dołączyć listę poparcia podpisaną przez co najmniej 15 innych mieszkańców Torunia, zawierającą następujące pozycje:
- w nagłówku – imię i nazwisko, adres zamieszkania kandydata do Rady Społecznej ds. Konsultacji Społecznych oraz informację o celu zbierania podpisów (np. „Jan Kowalski, ul. Kowalskiego 7/3, 87-100 Toruń - Lista osób udzielających poparcia kandydatowi do Rady Społecznej ds. Konsultacji Społecznych, powoływanej przez Prezydenta Miasta Torunia na mocy uchwały nr 508/13 Rady Miasta Torunia z dnia 21 lutego 2013 r. w sprawie Regulaminu Konsultacji Społecznych z późn. zm.”
- w treści – imiona i nazwiska, adresy zamieszkania oraz podpisy osób popierających kandydata.
UWAGA!
Kandydat zgłoszony przez mieszkańców nie może być członkiem organów wykonawczych lub nadzorczych organizacji pozarządowych.
Termin i miejsce zgłaszania kandydatur.
Zgłoszenie wraz załącznikami należy złożyć w terminie do 24 września 2021 r. (decyduje data dostarczenia zgłoszenia do urzędu) na adres:
Urząd Miasta Torunia
Wydział Komunikacji Społecznej i Informacji
ul. Wały gen. Sikorskiego 8
87-100 Toruń
Co dalej będzie się działo z moim zgłoszeniem?
Zgłoszenia kandydatów z organizacji pozarządowych rozpatruje Rada Działalności Pożytku Publicznego Miasta Torunia, a następnie przedstawia je Prezydentowi Miasta Torunia, rekomendując trzech przedstawicieli środowiska pozarządowego do udziału w radzie społecznej. Udzielając rekomendacji, RDPP kieruje się doświadczeniem kandydata w zakresie działań na rzecz rozwoju społeczeństwa obywatelskiego oraz liczbą zebranych rekomendacji.
Zgłoszenia kandydatów spośród mieszkańców rozpatruje Wydział Komunikacji Społecznej i Informacji Urzędu Miasta Torunia, a następnie przedstawia je Prezydentowi, rekomendując trzech przedstawicieli do udziału w radzie społecznej. Udzielając rekomendacji, WKSiI kieruje się motywacją kandydatów, opisanym we wniosku doświadczeniem - o ile taka informacja będzie w materiałach dostarczonych przez kandydata. Dodatkowym elementem branym pod uwagę może być liczba zgromadzonych podpisów poparcia.
W efekcie naboru zostanie powołana przez Prezydenta Miasta Torunia Rada Społeczna ds. Konsultacji Społecznych, składająca się z radnych Rady Miasta Torunia, przedstawicieli NGO oraz mieszkańców Torunia, a także pracowników Urzędu Miasta Torunia.
Wyniki naboru zostaną opublikowane w miejskich serwisach internetowych, a wybrani w wyniku naboru członkowie Rady Społecznej ds. Konsultacji Społecznych otrzymają zaproszenie na pierwsze spotkanie.
A jeżeli nie zgłosi się dostateczna liczba kandydatów?
W przypadku niezgłoszenia się do Rady Społecznej ds. Konsultacji Społecznych dostatecznej liczby przedstawicieli organizacji pozarządowych lub mieszkańców, będzie przeprowadzony dodatkowy nabór, w dniach 4-22 października 2021 r. Jeżeli dodatkowy nabór okaże się nieskuteczny, Prezydent Miasta Torunia powoła Radę w niepełnym składzie.
Podstawa prawna:
Uchwała nr 508/13 Rady Miasta Torunia z dnia 21 lutego 2013 r. w sprawie Regulaminu Konsultacji Społecznych z późn. zm.